Hungária Mondioring Sportkutyás Klub
Menü
 
Mondioring Nemzetközi Szabályzat
 
Info

Kovács Levente bronzkoszorús mesterkiképző mondioring segéd

Tápiószele Külsőmező 27

Tel: 00-20-384-56-90

e-mail: levkovacs@freemail.hu

 
--- 6 ---

 

1.     Menekülő elfogása

 

Elérhető pontszám:

 

I-es szint: 50 pont

II-es, III.-as szint:30 pont

 

 

A pontok eloszlása:

-indulás: 10 pont

-támadás: 30 pont (I.szint)

                 10 pont ( II.-es és III.-as szint)

- befejezés, visszahívás: 10 pont

 

Távolság: 30-40 méter

Rendelkezésre álló idő: 10 másodperc

 

A gyakorlat leírása:

 

A segéd menekül, anélkül, hogy hátranézne, vagy megpróbálna kitérni a kutya elől. Revolverrel van felszerelve, melyből fogás közben 2 lövést ad le. Energikusan, de nem brutálisan védekezik; megpróbálja hatástalanítani a kutya támadását. Amikor a KV kiadja az „ereszd” parancsot, a segéd azonnal mozdulatlanná válik.

 

Pontlevonások:

 

Megegyezik a „ szembetámadás bottal” gyakorlatnál leírtakkal.

 

 

2.     Megállított támadás (csak III.-as szinten)

 

 

Távolság: 30-40 méter

 

Elérhető pontszám: 30 pont

 

Pontok eloszlása:

-indulás: 10 pont

-támadás: 20 pont

 

Pontszámítás:

 

A megállított támadás gyakorlat pontjait úgy számolják, hogy a két korábbi szembetámadás gyakorlaton elért pontok összegének harmadához hozzáadják  a konkrét gyakorlat indulásakor kapható pontokat.

Vagyis:

-szembetámadás bottal: max. 30 pont (itt a fogásra adható pontszámot veszik alapul, nem számít bele sem az akadály leküzdéséért, sem a visszahívásért adható pont)

-szembetámadás zavaró eszközzel: max. 30 pont

30+30= 60/3= 20 pont – ehhez adható még az indulásra max. 10 pont = 30 pont

 

Példák:

1.

-kapott pontok: 28+26=54/3=18

-indulásra kapott pontok: 10, a kettő együtt 28 pont

-levonás: a visszahíváskor a távolság 5 m= -4 pont

-összesen: 24 pont

 

2.

-kapott pontok:30+30=60/3=20

-indulásra kapott pontok: jelzés utáni indulás:-5 pont( 10-5), a kettő együtt 25 pont

-levonás: a visszahíváskor a távolság 2m, nincs levonás

-összesen:25 pont

 

 

A gyakorlat leírása:

 

Minden KV sorshúzással dönti el, hogy a két menekülő elfogása gyakorlat közül melyikkel kezd. A sorshúzás eredményét csak a bíró ismeri.

A kutya indítása után a segédbíró piros zászlót mutat fel, amennyiben az első gyakorlat „megállított támadás”, és azonnal meg is érinti a KV vállát, így adva jelzést a visszahívásra. Ha a páros „menekülő elfogása” gyakorlattal kezd, akkor a segédbíró fehér zászlót mutat fel.

A segéd minden esetben úgy mozog, fut, viselkedik, hogy ne utaljon arra, ha éppen megállított támadás a gyakorlat.

Megállított támadás esetén a visszahívás ellenére a segéd tovább fut (mintha menekülő elfogás gyakorlatról lenne szó), de a kutyát nem provokálhatja, és a revolvert sem sütheti el.

 

Pontlevonások:

 

  • indulásra vonatkozó levonások megegyeznek az egyéb őrző védő gyakorlatoknál leírtakkal
  • a kutya fog: -30 pont
  • a kutyát a segédtől 3 méterre, vagy azon belül hívja vissza a KV: nincs levonás
  • a kutyát a segédtől 3 méternél távolabb hívja vissza a KV: méterenként -2 pont

 

 

3.     Fürkészés, felugatás, kísérés

 

Elérhető pontszám:

 

II.-es, III.-as szint: 40 pont

 

Pontok eloszlása:

 

-fürkészés és felugatás: 10 pont

-kísérés: 30 pont

 

A gyakorlat leírása:

 

Hat fix és egy mozdítható rejtekhelyet helyeznek el a pályán, a mozdíthatót a bíró utasításai szerint. A fürkészésre és felugatásra rendelkezésre álló idő 2 és 3 perc között van, a bíró rendelkezései szerint (figyelembe véve a talaj állapotát). Abban az esetben, ha a kutya elvesztené érdeklődését a harmadik szökési kísérlet után, a bíró a pontlevonás mellett újabb szökési kísérletet rendelhet el. A feladat tulajdonképpen a kutyáknak azon képességét demonstrálja, mely szerint képesek egy menekülni próbáló „rosszfiút” elkapni, és bekísérni a gazdához. Mindeközben a segédnek is úgy kell viselkednie, mintha egy nyakon csípett bűnöző lenne, aki mindent megtesz, hogy elmenekülhessen. A bemutatókutya pályára lépése előtt a bíró részletesen ismerteti a segéddel a kísérés útvonalát, a kívánt viselkedést a gyakorlat közben. Szem előtt tartva a mondioring szellemiségét és a gyakorlat követelményeit, a megfelelő egyensúly megtalálására törekedve ad iránymutatást.

Ugróakadályokat tilos használni a gyakorlat alatt, de egyéb akadályokat igénybe lehet venni, maximum 2 szökés erejéig.  Tilos helyben maradás parancsot kiadni az egyes szökések megakadályozása után a kutya helyben tartására. A gyakorlat legvégén a visszahívás előtt a kutya neve kimondható. A rejtekhely területén az esetelegesen felfestett talajjelzéseket el kell távolítani.

A KV és kutyája a segédbíró vezetésével elhagyják a pályát. A bíró jelzésére térnek vissza, amikor a segéd már elfoglalta búvóhelyét. Ha a kutya nem találja meg a segédet a rendelkezésre álló idő alatt, a gyakorlatot nulla ponttal befejezi. Ha a kutya megtalálja ugyan a segédet, de nem jelzi ugatással, az összes, fürkészésre adható pontot elveszti. A KV a bíró jelére a rejtekhelyhez megy, és a gyakorlatot onnan tovább folytathatja.

Ha a kutya a fürkészésre adott időn belül a vezetőjéhez 3 méternyire visszamegy, a KV adhat plusz vezényszót pontlevonás mellett. Ha a kutya befog a rejtekhelyen, akkor az összes fürkészésre, felugatásra adható pontot elveszíti, függetlenül attól, hogy a fogás előtt ugatott vagy sem. Ha a kutya nem találta meg a segédet, de ennek ellenére ugat, pontlevonást eredményez.

A bíró (vagy a bírói gárda valamelyik tagja) úgy helyezkedik, hogy pontosan lássa, mi történik a rejtekhelyen. Ha a kutya nem eléggé figyelmes, vagy nem ugat, a bíró jelt adhat a segédnek a szökésre, és minden egyes megtett méterért pontlevonás jár. Ha a kutya jól ugat, és őriz, a KV a bíró jelére elindulhat a rejtekhelyre. Kihívja a segédet a rejtekhelyről, és indulásra utasítja. A segéd elindul, és minden esetben tökéletesen követi a bíró által előzetesen kijelölt útvonalat, így téve lehetővé az egyenlő elbírálás lehetőségét minden egyes kutyánál. A segéd mozgása természetes, és törekednie kell, hogy amennyire lehetséges, minden kutyánál ugyanúgy mozogjon, viselkedjen. A kísérés alatt háromszor kell szökést megkísérelnie, saját belátása szerint, figyelembe véve az adott kutya éberségét, viselkedését (nem számít bele a bíró utasítására történő szökés a rejtekhelyről). A segéd addig „szökik”, amíg a KV a bíró jelére nem adja ki az „ereszd” vezényszót. A kutyának legalább 3 másodpercig fognia kell. A kísérés közbeni szökéseknél nem jár pontlevonás a segéd szökés alatt megtett útjáért (vagyis ha a kutya csak 5 méter után éri utol, nem vonnak le pontot). Ha a kutya vezényszó előtt ereszt, a segéd tovább menekül. Az eresztések után a segéd csak a bíró jelére indulhat el újból a kijelölt útvonalon. A KV a kísérés alatt legalább 3 méter távolból követi a segédet vagy annak háta mögött, vagy vele egy vonalban, de megelőzni nem előzheti meg. A gyakorlatsor végét a bíró jelzi, ekkor a KV felszólítja a segédet, hogy álljon meg, mire az azonnal mozdulatlanul megáll, a kutya őrzi. A KV ekkor hívja lábhoz a kutyáját.

 

Pontlevonások:

 

  • plusz vezényszó (csak egy megengedett):

-10 pont

  • a kutya nem indul a segéd keresésére plusz vezényszó ellenére sem:

-40 pont

  • a kutya nem találja meg a segédet a rendelkezésre álló idő alatt:

-40 pont

  • a kutya befog a rejtekhelyen:

-5 pont

  • elégtelen őrzés esetén a bíró által elrendelt szökésnél a segéd által megtett útért (amíg a kutya nem tud fogni): méterenként

-1 pont

  • a kutya kísérés közben fog, vagy visszafog eresztés után: alkalmanként

-2 pont

  • plusz „ereszd” vezényszó: alkalmanként

-2 pont

  • a kutya hagyja a segédet szökni, méterenként

-1 pont

  • a KV 3 méternél közelebb megy a segédhez kísérés alatt:
  • a kutya ugat, de nem találta meg a segédet:

-10 pont

-5 pont

  • a kutya nem őriz szorosan legalább 5 másodpercig:

 

-5 pont

 

 

4.     A Kutyavezető megvédése

 

Elérhető pontszám: 30 pont (I,II,III szint)

 

Rendelkezésre álló idő: 10 másodperc

 

A gyakorlat 5 fő elemből áll:

 

- minden esetben a gyakorlat legelején a KV és a segéd kezet fognak. A bíró dönti el, hogy szóban is üdvözöljék egymást, vagy sem. Ha igen, az üdvözlésnek tökéletesen hétköznapinak kell lennie.

-a gyakorlat nehézsége szintenként változik

-minden szinten a segéd fellépése egyértelműen agresszív; a segéd két kézzel támad

- a támadást 2 másodpercig „mímelik”. Ha a kutya ez alatt a 2 másodperc alatt támadásba lendül, akkor a gyakorlat folytatódik, ellenkező esetben a bíró megszakítja azt.

-a kutya csak akkor támadhat, ha vezetőjét támadás éri

 

A kézfogást mindig a segéd kezdeményezi. A gyakorlat irányvonalát a bíró a bemutatókutya pályára lépésekor ismerteti (csakúgy, mint a lábnál követés esetében). Ezen változtatni csak a bemutatókutya szereplése után lehet, indokolt esetben. A segéd zavaró eszközt nem használhat provokációra, csak önvédelemre. A segéd két kézzel támadja meg a KV-t, és ezt a támadási pozíciót 2 másodpercig fenntartja.

A segéd megpróbálkozhat a kutya figyelmének elterelésével, pl.:

-incselkedik a kutyával

-harmadik személyt támad meg, így próbálva támadásra ösztönözni a kutyát

-a KV-t ingerli, és megpróbál belőle agresszivitást kicsikarni, és így valódi szituációt teremteni, stb.

 

A bíró jelére történik az eresztés, amit követően a kutyának 5 másodpercig őriznie kell a segédet. Ezután ér véget a gyakorlat, és hívható lábhoz a kutya. A KV-nek a gyakorlat alatt legalább 3 méterre kell állnia a segédtől.

 

Pontlevonások:

 

  • a KV beszél a kutyához a start jelzés után

- 30 pont

  • a kutya a kézfogás előtt/alatt támad

- 30 pont

  • a kutya a kézfogás után, de az agresszív fellépés előtt támad

(a támadásra kijelölt helytől számolt méterek után kap büntetőpontot; méterenként)

-2 pont

  • a kutya 1 méternél távolabbra eltávolodik a vezetőjétől, méterenként

-1 pont

  • a kutya 10 méternél messzebbre távolodik a vezetőjétől

- 30 pont

  • a kutya harmadik személyt támad meg

- 30 pont

  • a kutya nem támad a vezetőjét ért támadást követő 2 másodpercen belül

- 30 pont

  • a KV bátorítja a kutyát, vagy 3 méternél közelebb áll a segédhez

- 30 pont

  • a kutya az eresztés után visszafog, alkalmanként

- 2 pont

  • a kutya a gyakorlat végén nem ér be lábhoz 10 másodperc alatt

- 5 pont

  • a kutya nem őriz

- 5 pont

 

 

 

 

5.     Tárgyőrzés

 

Elérhető pontszám: 30 pont, csak III-as szinten

 

A gyakorlat leírása:

 

A pálya talajára két koncentrikus kört festenek fel (2 és 5 méteres átmérővel), ezek közepébe tetszőlegesen kiválasztott tárgyat helyeznek el. A gyakorlat alatt két védőfelszerelésbe öltöztetett segéd is lehet a pályán, de mialatt az egyik segéd dolgozik, a másiknak 10 méternyire kell állnia tőle. A segéd háromszor kísérli meg ellopni a tárgyat, ha ez bármelyik kísérletnél sikerül neki, a gyakorlatot megszakítják, és a páros nulla ponttal zárja azt. A hibákért járó levonás minden egyes lopási kísérletnél ugyanúgy történik.

Mindhárom kísérlet során a segéd zavaró eszközöket használ, hogy elterelje a kutya figyelmét. A gyakorlatsort az összes kutya esetében azonos módon kell végrehajtani. A segéd a zavaró eszközöket sosem használhatja „pajzsként”, hogy a kutyád meggátolja a fogásban. Csak olyan eszköz használható, amin a kutya át tud hatolni. A gyakorlat során használt eszközöknek nem kell megegyezniük az egyéb versenyszámokban használtakkal. A segéd szándékosan nem dobhatja le ezeket az eszközöket az 5 méteres körön belülre.

Az őrizendő tárgy nem jelenthet veszélyt a kutyára.

A gyakorlat alatt kiemelt jelentőséggel bír, hogy a kutya mikor (illetve a tárgytól hány méterre) támadja meg a segédet. Ha a segéd zavaró eszközzel közelít, akkor a távolságot a kutya, és az eszköz kutya felé eső oldala között mérik. Ha a segéd eszköz nélkül közelít, akkor a kutya és a segéd testének a kutyához legközelebb eső része között számítandó a távolság. A földre felfestett körök szerepe nagyon fontos a távolságok felmérésében, így ha elmosódnak a vonalak, helyre kell őket állítani.

A KV a 2 méteres kör közepére helyezi a tárgyat, és a kutyát annak őrzésére utasítja, majd elhagyja a pályát, és beáll a kijelölt rejtekhelyre. A segéd az 5 méteres körbe lép. Viselkedése természetes, nem agresszív, és nem próbálja meg felhívni magára a figyelmet. Ha a kutya beengedi őt a 2 méteres körbe, akkor onnantól kezdve 30 másodperc áll rendelkezésére, hogy ellopja a tárgyat. Bevethet minden cselt, trükköt, hogy elvonja a kutya figyelmét, és ellophassa a tárgyat. Ha a kutya megfogja a segédet, akkor az 2 másodperc kivárás után lassan hátrálni kezd a körből. Amennyiben esetleg megfogta volna a tárgyat, és a kutya akkor, vagy közvetlenül utána fogja meg, a segédnek a lehető leghamarabb le kell tennie a tárgyat a földre, és csak utána hátrálhat ki a körből. Ha a kutya a segédet nem fogja meg, de a szájában tartja a tárgyat, vagy ráteszi a mancsait, a segédnek ki kell löknie azt a 2 méteres körön kívülre, hogy a bíró az őrzést „nem megfelelő”-nek vegye. Hogy pontosan meg tudja határozni, a kutya hol lendült támadásba, vagy meddig tartotta meg a fogást a hátráló segéden, a bíró a segéddel ill. a kutyával egy vonalba helyezkedik. A bíró mindig fenntartja magának a jogot, hogy az általános szabályok értelmében akkor is levonjon pontot, ha a kutya bár hatékonyan, de mégsem teljesen szabályosan őrizte a tárgyat.

 

Pontlevonások:

 

  • a kutya a 2 méteres körön belül fogja meg a segédet anélkül, hogy az a tárgyat megérintené
 

Szervezetek, kutyaiskolák
 
Tenyészetek, Kennels
 
Látogatók
Indulás: 2005-11-16
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!